Zelf rijden in Zuid-Afrika
BlogZelf rijden is de manier om Zuid-Afrika op je eigen tempo te ontdekken. Stoppen op de plekken waar je zelf wilt en hoe lang je wilt. Zuid-Afrika heeft goede wegen en een duidelijke bewegwijzering. Natuurlijk is het anders rijden dan in Nederland en over die verschillen vertellen we je graag.
Het eerste verschil merk je meteen bij het oprijden van de weg; men rijdt hier links. Het eerste uur verwissel je de ruitenwissers met je knipperlicht regelmatig, maar het went sneller dan je denkt.
Heel Zuid-Afrika rondreizen is mogelijk, maar trek daar wel minimaal drie (liever vier) weken voor uit. Je kunt ook makkelijk een binnenlandse vlucht nemen. Naar onze mening wil je niet door het land heen racen en is een max van 500 km per dag ook echt de max. De wegen zijn over het algemeen goed, maar met de vele bochten, hier en daar potholes (gaten in de weg) en mooie plekken om te stoppen rijd je niet zo snel 500 km als je thuis zou doen.
Stap vroeg de auto in, als het nog niet zo warm is. Een ander voordeel is dat je de hele dag nog voor je hebt liggen. Blijf je iets langer in een stadje hangen om nog net dat ene plekje te zien, dan hoef je niet ontzettend te haasten omdat je dag alweer bijna voorbij is. In de zomer is het sowieso fijn om een auto met airco te hebben. Ook is het de moeite waard om een auto te kiezen die ruim genoeg is. Je legt lange afstanden af en al je bagage moet mee. Het is prettig als je auto groot genoeg is dat je bagage uit het zicht, in de achterbak, gelegd kan worden.
Tuf op je gemak door het land, maar houd wel de zon in de gaten. Rijden in het donker raden wij niet aan, alleen al vanwege de vele mensen en dieren die langs de kant van de weg lopen in bepaalde gebieden. In veel parken is het zelfs niet toegestaan; daar mag je alleen rijden van zonsop- tot zonsondergang.
Naast de zon is het, vanzelfsprekend, ook belangrijk om je benzinemeter in de gaten te houden. Er zijn voldoende pompen, maar je wilt niet het risico lopen dat je met een lege tank in the middle of nowhere staat. Betalen bij de benzinepomp doe je meestal cash. Op enkele plekken kun je ook met je creditcard terecht. Bij een tankbeurt zit meteen een portie Zuid-Afrikaanse vriendelijkheid en service. Je ramen en spiegels worden gelapt en je oliepeil gecheckt. Een fooitje van 2 – 5 Rand wordt erg gewaardeerd.
Net als in elk land is het belangrijk om goed op je snelheid te letten. Ook hier vind je politie agenten op plekken waar je ze niet 1-2-3 verwacht. Bijvoorbeeld met een lasergun in het Krugerpark. De boetes zijn niet misselijk, dus houd je snelheid goed in de gaten.
En dan tot slot wat leuke en handige weetjes:
Een stoplicht noemen de Zuid-Afrikanen een robot – Als men je voorbij wil laten gaan op de snelweg wijken ze uit naar de ‘shoulders’ van de weg (vluchtstrook). De inhalende auto bedankt door te seinen met zijn alarmlichten, waarop de ander weer reageert door met grootlicht te knipperen – bij een kruispunt zonder stoplichten stopt iedereen. Degene die het eerst stopt, heeft voorrang en mag als eerste weer gaan rijden. De rechts heeft voorrang-regel gaat hier niet op.
Lees hier meer over autohuur in Zuid-Afrika.