Riksja Travel Bouw je eigen reis

trein sri lanka ella

Verhaal van de wereld: Fronie in Sri Lanka

blog

Reizen is zoveel meer dan alleen maar de wereld over reizen - het gaat om het creëren van onvergetelijke herinneringen. Al meer dan 20 jaar zetten we ons in voor een eerlijke en gelijkwaardige wereld. Zo maken we onze reizen niet alleen onvergetelijk voor jou, maar ook voor de lokale mensen daar. Met onze ‘verhalen van de wereld’ laten we je graag kennis maken met bijzondere plekken, mensen of initiatieven die bijdragen aan een eerlijke en gelijkwaardige wereld. Deze keer is dat met het verhaal van Fronie en haar onvergetelijke ervaring in Sri Lanka
Decorative torn edge
thee plantage sri lanka

Hoi, ik ben Fronie en ik ben bestemmingsexpert Sri Lanka bij Riksja Travel. In april ben ik op reis geweest om een nieuwe rondreis te testen, en heb ik zelf ervaren hoe het is om door Sri Lanka te reizen per trein en tuktuk. En wat een gave ervaring was dit!

We reden eerst naar Ella met de trein, waar we onderweg genoten van een fantastisch uitzicht over de theevelden en watervallen. In Ella verbleven we op een werkende theeplantage; hier voelde het echt als thuiskomen. De hele plantage wordt gerund door de lokale bevolking, iedereen die er werkt komt uit nabijgelegen dorpen.

In de ochtend kregen we een rondleiding op de biologische theeplantage. Onze gids kende de plantage dan ook als zijn broekzak en kon ons er alles over vertellen. We kregen uitleg over het bestaan van de plantage, de verschillende soorten thee die ze verbouwen en de planten die hier groeien. De theeplantage gebruikt alleen natuurlijke pesticiden en biologisch gas. De gids wees ons erop dat ze juist geen massaproductie willen, maar juist op kleinschalige basis werken, met liefde gemaakte losse thee. Na de tour hadden we een theetasting, waar we alle verschillende soorten verse thee konden proeven!

’s Avonds genoten we van vers bereidde Sri Lankaanse gerechten, en we zaten gezellig met de andere gasten aan een lange tafel. Je voelt echt het sterke ‘local community’ gevoel, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en het verblijf voelde echt als een homestay. Tussen de theevelden en de bergen kwamen we helemaal tot rust.

sri lanka gal oya passievrucht

Na ons laatste ontbijtje in Ella gingen we verder met onze eigen tuktuk! We reden richting Gal Oya en vonden het ontzettend leuk om onderweg af en toe te stoppen om foto’s te maken en wat te eten. Hier verbleven we op een boerderij, waar we in glamping-stijl overnachten. We kregen een rondleiding op de boerderij, en leerden over de verschillende fruit- en groentesoorten die ze hier biologisch verbouwen. Vanuit onze glamping tent hebben we een adembenemend uitzicht op de bergen en konden we heerlijk relaxen bij het zwembad. Een supermooie ervaring om op deze manier kennis te maken met de lokale bevolking van Sri Lanka en zo hun ondernemingen te steunen!

Nog meer inspiratie opdoen? Lees meer reisblogs: