Vervoer: van A naar B in Peru en Bolivia
BlogAls je verschillende hoogtepunten in Bolivia en Peru wilt zien, ontkom je er niet aan om te reizen tussen verschillende plaatsen. De afstanden zijn namelijk groot. “Maar hoe gaat dit dan? Is het veilig? Met welk type vervoer reis ik en kan ik een auto huren?”, zijn verschillende vragen die we vaak horen. Graag zetten we daarom alle mogelijkheden voor je op een rij!
Transfers
Na aankomst op de luchthaven, zoals in Lima, staat er altijd een transfer voor je klaar naar het hotel. Deze is inbegrepen in je reissom. Daar waar vervoer makkelijk te regelen is, laten we het aan jou over. Zo kun je ook de riksja of motortaxi eens proberen. Op deze manier verlies je zo min mogelijk tijd, doe je niet alles helemaal georganiseerd en blijft je reis flexibel.
Als je een taxi pakt, zorg dan dat je van tevoren de prijs afspreekt. Tip: pak altijd een taxi die iets verder van de luchthaven of grotere hotels af staan. Deze zijn vaak goedkoper.
Bussen
Er zijn drie verschillende type bussen waar je mee te maken krijgt op je reis door Peru: lokale bussen, Express-bussen en Royal Class-nachtbussen.
Met sommige bouwstenen regel je zelf een stukje vervoer. Hiervoor is de lokale bus ideaal. Er kunnen geen stoelen gereserveerd worden en de bussen zitten vol met Peruanen. Het leuke van deze bussen is dat je je tussen de lokale bevolking bevindt.
De Express-bus is een lijnbus en geschikt voor langere afstanden. Op deze bussen reserveren we van tevoren de stoelen. Deze beschikken over een toilet en airconditioning en er worden thee, koffie en crackers geserveerd.
Royal Class-nachtbussen worden veel gebruikt op lange trajecten. Ook in deze bussen reserveren we de stoelen. Zogenaamde cama-seats, die zeer comfortabel zijn. We zouden ze bijna fauteuils noemen! De cama-seats kunnen bijna helemaal plat en je hebt veel beenruimte. Door ’s nachts te reizen bespaar je tijd en kom je uitgerust op je volgende bestemming aan.
Als je je reis door Peru start met de bouwsteen Van Zeeleeuwkust tot Droomoase, maak al vroeg in je reis kennis met de verschillende bussen.
Treinen
In de Heilige Vallei maken we veel gebruik van treinen. Dit is namelijk de enige manier om Aguas Calientes, het dorp voor Machu Picchu, te bereiken. Standaard boeken we hier de Expedition Train, ook wel Backpackers Train genoemd. Deze heeft grote ramen, waardoor je goed naar buiten kunt kijken. De Vistadome-trein is een klasse hoger en heeft ook panoramaramen in het dak, zodat je een mooi zicht hebt op de bergen boven je. Daarnaast zijn de stoelen iets ruimer.
Let op: officieel is het niet toegestaan om meer dan vijf kilo bagage aan boord mee te nemen, dus houd hier rekening mee. Ze controleren niet vaak, maar het zal maar net die dag wel gebeuren. Je dient dan je bagage te selecteren en overtollige bagage kun je in een depot achterlaten op het station.
Collectivo’s
Ook wordt door onze reizigers veel gebruik van collectivo’s gemaakt, met name in de Heilige Vallei. Het zijn minibusjes die vertrekken zodra er genoeg (meestal vijf) mensen zijn. Het is een leuke manier om met lokale bevolking in contact te komen.
Vliegen
Sommige trajecten zijn zó lang dat je ze het beste per vliegtuig af kunt leggen. Denk hierbij aan Cusco –
Lima, Lima – Arequipa in Peru of Uyuni – La Paz na het bezoek aan de zoutvlakte. Het laatste traject wordt ook per nachtbus aangeboden. De wegen in Bolivia zijn slechter dan in Peru en daardoor is de rit van Uyuni naar La Paz verre van comfortabel. We maken hier gebruik van de nieuwste bussen, maar door de slechte wegen zijn deze ook al snel oud.
Kortom, het vervoer in Peru is goed geregeld en zeer afwisselend! Je kunt vertrouwen op de chauffeur en je in alle comfort naar je nieuwe bestemming laten brengen. Je reist veilig en komt uitgerust aan om vervolgens aan je nieuwe avontuur te beginnen. Wil je meer informatie over de vormen van vervoer? Neem dan eens een kijkje op onze website onder het kopje Vervoer.
Autohuur
Met eigen huurauto door Peru reizen, bieden wij niet aan. Het land leent zich hier niet goed voor vanwege de grote afstanden die afgelegd moeten worden. Daarnaast zijn er veel hoogteverschillen, zijn de wegen soms van slechte kwaliteit en ontbreekt de bewegwijzering. Bovendien zijn de drop off-kosten zeer hoog.