Hoe reis je door Peru & Bolivia?
Algemene informatieVliegen naar Peru
We kunnen naast het landarrangement ook vluchten voor je regelen. Vluchten naar Peru boeken we vaak bij Air Europa, een betrouwbare luchtvaartmaatschappij. Wist je dat we vluchten ook voor je vrijblijvend in optie kunnen zetten? Dit houdt in dat je een tijdelijke reservering neemt op het huidige vluchttarief.
Vervoer in Peru
Het leuke van Peru is dat het reizen heel afwisselend is en dat je veel lokale reizigers tegenkomt. De ene keer reis je per bus, minibus en taxi. Dan weer reis je per trein of boot. De laatste paar jaar is de infrastructuur van Peru behoorlijk verbeterd. Het is merkbaar dat de regering de ontwikkeling ervan hoog op de agenda heeft staan.
Bus- en trein stations worden goed bewaakt. Er loopt altijd politie rond en er is een informatiebalie. Op de perrons kun je alleen komen met een plaatsbewijs. Tijdens de bus- en treinreizen word je bagage onderin de bus of in een aparte bagage wagon gelegd en krijg je (meestal) een bewijs. Het is aan te raden van tevoren te reserveren. Boek je via ons dan zorgen wij voor gereserveerde busplaatsen, daar waar het mogelijk is.
Bussen
In de meeste steden van Peru zijn er twee verschillende busterminals, één voor lange afstandsbussen en één voor de kortere trajecten met lokale bussen. Wanneer je gebruik maakt van een busterminal moet je ter plaatse een terminal-tax betalen (waarvan het busstation wordt onderhouden). Deze tax is in Arequipa bijvoorbeeld US $ 0,50. Veel meer dan dit soort bedragen is het niet. Dit bedrag zit niet in je ticket, ook niet als je via ons boekt. Je betaalt de tax ter plaatse op het busstation.
Veel busstations zijn relatief nieuw en zijn ruim, koel, overzichtelijk en schoon. De verschillende busmaatschappijen hebben ieder een aparte balie waarboven duidelijk de naam van de maatschappij staat vermeld. Wanneer je ‘incheckt’ geef je je bagage in bewaring, net als op een vliegveld en krijg je een bewijsje waarmee je aan het eind van je rit je tas weer terugkrijgt.
Stakingen en wegblokkades
Tijdens je Peru-rondreis kan het voorkomen dat je te maken krijgt met stakingen op de route. Het kan zijn dat je reisschema hierdoor wat aangepast dient te worden. Stel je er een beetje op in, het hoort bij de Latin way of life. De lokale bevolking toont zijn politieke onvrede door wegen te blokkeren waardoor passerend verkeer niet mogelijk is. Vaak gebeurt dit op doorgaande wegen waardoor ook voor veel toeristische bussen de weg verspert worden. Op deze manier krijgt de lokale bevolking sneller de aandacht van de overheid aangezien toerisme zeer belangrijk is voor het land. De stakingen zijn nooit gericht op toeristen, het brengt dus geen gevaar met zich mee. Onze lokale partner houdt deze wijzigingen goed in de gaten. Door zijn jarenlange ervaring kan hij snel op dergelijke situaties reageren en je goed bijstaan. In geval van stakingen op je route wordt contact met je opgenomen en wijzigingen met je besproken. Aangezien stakingen vallen onder onvoorziene omstandigheden en overmachtsituaties zijn eventuele extra kosten voor jezelf.
Lokale bussen
Lokale bussen zitten vaak vol met Peruanen en er kunnen geen stoelen gereserveerd worden. Wanneer je niet op tijd bent kan het zijn dat je de hele weg moet staan. Niet erg comfortabel dus. Tijdens sommige bouwstenen, zoals in Alle tijd voor trail en vallei, regel je zelf een stukje vervoer en dat kun je ook met de lokale bus doen.
Veel Peruanen stappen onderweg in en uit op plekken, waardoor de bus natuurlijk minder snel is dan de expresbussen. Onderweg kijk je je ogen uit naar zowel de landschappen als naar de mensen die uit het niets lijken op te duiken en de bus instappen. Wanneer je tijdens etenstijd in de bus zit wordt er gestopt om te eten. Ook worden om de twee uur ‘plaspauzes’ ingelast. Wanneer je in de wintermaanden in Peru bent (juni, juli, augustus), is een slaapzak, warme deken of ten minste een extra dikke trui tijdens de reis geen overbodige luxe.
Expressbussen en Royal Class nachtbussen
Expressbussen (lijnbussen voor lange afstanden) worden door Riksja Peru veel gebruikt. Wij vinden de zachte stoelen erg comfortabel, de prijs/kwaliteitsverhouding gunstig en ze vertrekken meestal meerdere keren per dag. We reserveren de stoelen vooraf, zodat wij altijd beschikbaarheid kunnen garanderen. De bussen hebben toilet en airconditioning aan boord en vaak worden snacks (thee, koffie, crackers) tijdens de rit geserveerd.
Royal Class nachtbussen zijn erg comfortabel en de stoelen verdienen bijna de benaming fauteuil. Ze kunnen ver naar achteren en kunnen worden versteld. Als het je toch niet lukt om in slaap te komen, kun je altijd nog kijken naar een foute Chuck Norris- of Kong Fu-film die in de bus wordt vertoond. Een (opblaasbaar) kussentje en eventueel oordopjes zijn handig om mee te nemen. In de terminal kun je voor vertrek wat chipjes, water en sapjes inslaan voor de reis.
Treinen
Sinds 1999 zijn de spoorlijnen in het zuiden geprivatiseerd en in handen van Perurail. Aan boord van de Backpacker en Vistadome trein van Cusco naar Aguas Calientes komt men met een karretje langs met snacks en drankjes. Beide treinen hebben ramen over de gehele oppervlakte waardoor je optimaal kunt genieten van het uitzicht. De stoelen van de Vistadome zijn iets ruimer.
Officieel is het niet toegestaan om meer dan vijf kilo bagage mee te nemen aan boord van de trein dus houdt hier rekening mee. Ze controleren niet vaak maar het zal maar net die dag wel gebeuren. Je dient dan je bagage over te verdelen en overtollige bagage kun je in een depot achterlaten op het station.
Transfers
De meeste transfers (van luchthaven naar hotel, van hotel naar busstation enz.) zijn al inbegrepen bij je Peru-rondreis. Daar waar het betaalbaar en nuttig is hebben we ze in de reissom opgenomen, daar waar het gemakkelijk zelf te regelen is laten we het ook aan jou over. Je kunt op deze manier ook bijzondere transfers zoals met de riksja of de motortaxi eens uitproberen. Bovendien verlies je zo min mogelijk tijd, doe je niet helemaal àlles georganiseerd en blijft je reis zo wat flexibeler. Uiteraard geven we je informatie over de kosten en de manier waarop je ontbrekende transfers kunt doen.
Overig
Taxi’s
Taxi’s hebben vaak geen meter en je spreekt van tevoren de prijs af. Als er wel een meter aanwezig is, vraag de chauffeur dan om deze aan te zetten. Luchthaventaxi’s en taxi’s bij de grotere hotels zijn vaak wat duurder. Loop er een stukje vandaan en neem hier een taxi, meestal een stuk goedkoper. In de steden vind je comfortabele taxi’s en voordeligere taxi’s die kleiner zijn. Het zijn doorgaans Daewoo’s waar nauwelijks koffers in kunnen. Die gaan dan op de voorbank, naast de chauffeur. Met meer dan twee personen kun je er dan niet in.
Fietstaxi’s
In Puno en in enkele plaatsen langs de kust, zoals Ica en Pisco, kun je een trici-taxi oftewel een soort riksja nemen voor kleine afstanden. De gemiddelde prijs is US$ 0,40 per kilometer.
Collectivo’s of Combi’s
Dit zijn minibusjes die vertrekken zodra er genoeg mensen zijn (meestal vijf) en kun je gebruiken voor afstanden binnen steden of tussen steden die vijf tot vijfentwintig kilometer van elkaar liggen. Het is een leuke manier om met de lokale bevolking in contact te komen en ze kosten weinig. De chauffeurs rijden vaak alsof Miss Universe hen op de bestemming staat op te wachten.
Autohuur
Autohuur zonder chauffeur is duur in verband met de hoge verzekering. Je hebt een hoog eigen risico en geen ongelimiteerde kilometers. De conditie van veel huurauto’s en van veel wegen is slecht en de bewegwijzering buiten de steden laat te wensen over. Reizen per huurauto is dan ook niet gebruikelijk in Peru. Om tijd te besparen, of op trajecten waarvan wij denken dat het de moeite waard is te kunnen stoppen waar je wilt, bieden we een auto met privé chauffeur aan. Dit kan in bijvoorbeeld Lima, de Colca Canyon en naar de Heilige Vallei van de inca’s bij Cusco.