FAQ Griekenland
Jullie gaan lekker naar Griekenland! We snappen heel goed dat je misschien nog vragen hebt. Birgit en Mariska geven alvast antwoord op de meestgestelde vragen.
Voor vertrek
Na de boeking ontvang je binnen paar dagen de reisbevestiging. Wij zetten het vervolgens door naar onze partners en worden de reserveringen voor hotels/excursies gemaakt. Na ongeveer 2 maanden ontvang je de boekingsbescheiden met hotellijst, aanbetalingsfactuur en eindbetalingsfactuur. Indien je ook de vluchten via ons hebt geboekt, ontvang je al eerder een vluchtenfactuur van ons. Twee weken voor vertrek ontvang je nog de travel guide met vouchers, eventueel vliegtickets, praktische tips voor onderweg etc. Het is goed om zelf ook even te controleren of alle elementen goed geboekt staan. Van onze lokale partner krijg je ook inloggegevens voor een app (Nefapp). In deze app kun je alle bouwstenen terugvinden die je hebt geboekt bij ons. De inloggegevens vindt je op hotellijst/itinerary van de boekingsbescheiden.
We raden je altijd aan om je reisbescheiden uit te printen en mee te nemen op reis.
Ga je zeilen?
Mocht je gaan zeilen via Riksja, dan ontvang je kort vertrek nog alle informatie hierover.
Je kunt online inchecken vanaf 30 uur voor vertrek. Voor die tijd kun je vaak al wel inloggen met je reserveringsnummer bij de luchtvaartmaatschappij. Dit is handig om je stoelen te wijzigen of bagage bij te boeken bijvoorbeeld. Wij adviseren om 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Ook is het handig om de app van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij te downloaden om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Let er ook even op hoeveel bagage je mag meenemen.
Om je weg te vinden in Griekenland raden wij aan om Maps.me of Google Maps te downloaden waarin je ook offline kaarten kunt toevoegen, zodat je geen internetverbinding nodig hebt. Gebruik je je telefoon ook voor navigatie in de auto? Dan kan het handig zijn om een telefoonhouder mee te nemen die je kunt bevestigen in de auto. Houdt er dan ook rekening mee om een usb autolader mee te nemen om je telefoon op te kunnen laden via de sigarettenaansteker.
Aankomst
Veel reizigers starten in Athene of Preveza en dan is de transfer bij aankomst voor je geregeld. De chauffeur staat klaar in de aankomsthal met een naambordje en overhandigt ook de welkomstenvelop met daarin de hotellijst, vouchers, tickets, informatiepakket etc.
Huur je meteen een auto of begint je reis elders? Dan krijg je de welkomstenvelop in het eerste hotel waar je verblijft.
Calamiteiten
Heb je problemen bij het hotel of is er iets mis met een excursie, neem dan contact op met onze partner. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar buiten kantoortijden op een noodnummer. Als je liever een Nederlandstalig iemand aan de telefoon hebt, dan kun je ons 24 uur per dag bereiken op ons noodnummer. De telefoonnummers sturen we mee met je reisbescheiden voor vertrek. Het is aan te raden om deze telefoonnummers op te slaan op je telefoon.
Heb je een medisch probleem? Licht dan je reisverzekering in. Ook daar kun je het noodnummer van opslaan in je telefoon.
Huurauto
Wij werken samen met twee autoverhuurmaatschappijen. Kosmos en Sunny Cars. Als je een auto huurt via Kosmos dan raden we aan om je eigen risico af te kopen. Dit kost circa 10 euro per dag, tot 125 euro eigen risico. Wij adviseren altijd om dit doen. Zo kun je onverwachte kosten voorkomen door schade, die ook door iemand anders veroorzaakt kan zijn. Een extra bestuurder kun je ter plaatse opgeven en betalen. Dit kost maximaal 35 euro per huurperiode.
Als wij je auto hebben geregeld via Sunny Cars ontvang je apart een voucher en hoef je het eigen risico niet af te kopen. Een extra bestuurder is ook vaak al inbegrepen. De aflever en inlever gegevens staan op de voucher. Wil je een kinderzitje mee in de auto? Laat ons dit op tijd weten, dan kunnen we die ook reserveren voor je.
Bij een grotere maat huurauto betekent het niet altijd dat je meer bagage kan meenemen. De inhoud van de kofferbak is beperkt. Het is aan te raden om flexibele reistassen/backpacks mee te nemen.
Ja, dit moet een creditcard zijn waar de naam van de hoofdbestuurder op staat. De pincode van je creditcard heb je nodig voor de borg. De hoogte van de borg vindt je terug op de voucher van Sunny Cars. Voor Kosmos willen ze alleen de creditcard gegevens noteren voor het afkopen van het eigen risico.
Praktische informatie
Bij veel hotels kun je vragen of zij de was voor je kunnen doen. Houdt er dan wel rekening mee dat je de was 24 uur kwijt bent. In veel dorpjes vindt je ook wel wasserettes. Het is ook handig om een tube vloeibaar wasmiddel mee te nemen zodat je ook zelf een klein handwasje kunt doen.
Nee, deze zijn altijd inbegrepen bij je hotel.
Wifi is in alle hotels inbegrepen. Griekenland is onderdeel van de Europese unie en je kunt dus meestal data van je eigen databundel gebruiken. Check dit van tevoren even bij je provider of daar in jouw geval geen extra kosten aan verbonden zijn. Een lokale simkaart aanschaffen zou een goed alternatief kunnen zijn bijvoorbeeld.
In sommige gevallen kunnen ze bij het inchecken vragen om toeristenbelasting te betalen. Bij voorkeur wordt dit contant gedaan. Houdt hier dus rekening mee.
Tips
Olympia
Als je naar Olympia gaat is het leuk om een VR-tour te boeken ter plaatse. Je krijgt dan een tour door de ruïnes zoals ze er vroeger uit zagen.
Reisgids
Het is leuk om een reisgids mee te nemen, zoals Lonely Planet of ANWB reisgids.
Akropolis
We krijgen regelmatig de vraag of het handig is om op voorhand kaartjes te kopen voor de Akropolis. Dat hoeft niet, tenzij je graag op een specifieke dag en tijd wilt.