Ga naar inhoud

Riksja Travel
China & Tibet

Hoe reis je door China?

Vervoer & verblijf
Rondreis China

Treinreizen China

China is groot en veel Chinezen reizen met het openbaar vervoer. Het is een voordelige en snelle manier om de familie op te zoeken. Door de economische groei ontstaan er steeds meer en snellere treinverbindingen. Als toerist kun je hier ook je voordeel uit halen. Je ervaart hoe het echte reizen tussen de Chinese metropolen is en komt gemakkelijk in contact met de bevolking. Ze spreken vaak nauwelijks Engels, maar met handen en voeten en je reisgids knoop je al snel een leuk gesprek aan elkaar. Je eerste woordjes Chinees leer je op die manier tijdens de bouwsteen de treinreizen naar bijvoorbeeld Xi’an of Pingyao.

Het treinvervoer in China is opvallend goed georganiseerd. Reizen per hogesnelheidstrein door China is dé manier om snel een lange afstand te overbruggen. Daarbij is het netwerk inmiddels zo groot, dat veel nachttreinen niet meer rijden; ze zijn simpelweg niet meer nodig. De treinen zijn vaak schoon en het personeel is behulpzaam. Al onze China rondreizen hebben dan ook meerdere treintrajecten.

We reserveren de treinreizen ruim van tevoren, hard nodig… want in veel maanden is er een gebrek aan plaats. Treintickets kunnen pas kort voor vertrek door onze agent definitief worden geboekt. Een enkele keer kan het voorkomen dat je hierdoor geen stoelen naast elkaar krijgt. We doen natuurlijk ons uiterste best om dit te voorkomen.

Het treintraject naar Lhasa is altijd onder voorbehoud. Deze kaartjes zijn moeilijk te bemachtigen en we horen vaak pas een paar dagen voor vertrek of het definitief is gelukt een plaats te reserveren. Lukt de rechtstreekse trein niet? Dan boeken we vaak een traject met een overstap. Het mooiste deel van de reis doe je nog steeds overdag.

Wil je in je reis een leuk treintraject inplannen, dan raden we het traject van Beijing naar het terracottaleger van Xi’an aan.

Rondreis China
slaaptrein in china

Hoe ziet de trein eruit?

De hogesnelheidstrein is vergelijkbaar met de TGV treinen in Frankrijk of de Shinkansen in Japan. Supermoderne treinen die in mum van tijd het hele land doorkruisen. Er is altijd een bar aanwezig, waar je de hele dag door drankjes en warme maaltijden kan kopen. Er is een tweede, eerste en business klasse. Standaard boeken we de tweede klasse, omdat er niet veel verschil is tussen de tweede en eerste klasse.

De nachttreinen hebben verschillende overnachtingsmogelijkheden: een gewone stoel, een hardsleeper (2e klas) en een softsleeper (1e klas). Wij boeken doorgaans de hardsleeper. Je denkt dan gelijk ‘dat is dan hard slapen’, maar de couchettes van de hardsleeper zijn nauwelijks anders dan de softsleeper. De verklaring is omdat in China een klassemaatschappij uit den boze was, men geen 1e en 2e klas mocht hebben, vandaar de verdeling hard- en softsleeper. Je bagage gaat in het rek in de gang of onder de onderste bedden

Zorg dat je op tijd op het station bent, circa 1,5 uur voor vertrek. Er zijn wachtruimtes aangegeven en treinnummers. Op je kaartje staat het treinnummer. De stations zijn enorm en op de stations zijn meer dan genoeg winkels. Ook zijn er veel restaurants en supermarkten. Je hoeft je niet te vervelen. De treinen zijn erg punctueel… dus hou wel de tijd in de gaten.

Wil je iets warms drinken, neem dan een kop en thee of koffie mee. Warm water is er altijd. Ook in het barrijtuig is genoeg te koop. Van drankjes tot complete maaltijden… en het smaakt prima.

slaaptrein in china
openbaar vervoer in china

Plaatselijk vervoer

Taxi’s en de metro

Ter plaatse kun je in de grote steden gemakkelijk een taxi nemen. Taxi’s zijn goedkoop, maar het verkeer wordt steeds drukker in de stad. Het starttarief is € 1,50 en voor € 5,- leg je al een behoorlijke afstand af. Zorg er altijd voor dat je een visitekaartje van het hotel meeneemt, zodat de taxichauffeur je zeker weet dat je weer thuiskomt. Tegenwoordig zijn taxi’s echter steeds lastiger te krijgen. Gelukkig is hier ook een handig alternatief voor! In de reisbescheiden vertellen we je er alles over.

Een ander prima alternatief in de grote steden, is de metro. Vooral in Beijing en Shanghai kom je er overal en een enkeltje kost slechts € 0,30.

Blijf je een paar dagen in Hong Kong, dan raden we een zogenoemde Octopus Card aan. Dit is een soort OV-chipkaart die je voor alle vervoer kunt gebruiken en waarmee je zelfs in de winkels van 7Eleven kunt betalen.

Op het platteland kun je vaak voor een paar euro een fiets huren. Met de fiets zie je veel en stop je waar je wilt. Daar waar de routes wat ingewikkelder zijn, bieden we een fietsexcursie al van te voren aan. Zo ook in de bouwsteen bamboevaren tussen de karstbergen. Een leuke manier om de hutongs van Beijing te zien is per riksja. Deze regel je eenvoudig ter plaatse als je in een hutong hotel slaapt.

Tijdens een aantal bouwstenen reis je met een lokale bus. We reserveren bijvoorbeeld de kaartjes van Lijiang naar Dali voor je. De bussen zijn comfortabel en je maakt snel contact met de lokale bevolking in de bus.

China-Yangshuo-Xingping